SODA презентувала результати моніторингу відбудованих обʼєктів у Запоріжжі
26 червня 2025 року медіа SODA презентувала результати чотиримісячного моніторингового проєкту щодо відбудованих обʼєктів у Запоріжжі
З 1 березня по 30 червня 2025 року команда SODA проаналізувала 9 обʼєктів, зокрема навчальні заклади, молодіжний центр та житловий будинок. Метою дослідження було виявити рівень відкритості процедур, безбарʼєрності, дотримання принципів енергоефективності та доцільності використання бюджетних коштів.
Обʼєкти моніторингу
Протирадіаційне укриття Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 88
Протирадіаційне укриття Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №88 перша «підземна школа», що запрацювала на території міста.
Обʼєкт руйнувань не зазнав. Метою проєкту є відновлення функціонування закладу освіти за рахунок будівництва нового об’єкта. Пріоритетність відновлення не визначалася. Оцінка громадської думки на етапі підготовки проєкту не проводилася або не була опублікована відповідним чином.
Обʼєкт завершений. Його відкрили 12.12.2024 року. Водночас слід звернути увагу на те, що при цьому згідно з Додатковою угодою від 30.12.2024 №5, за календарним графіком виконання робіт зазначено на квітень 2025 року. Обʼєкт не ввели в експлуатацію, хоча там проходять заняття, що є основною безпековою проблемою. Проте станом на червень 2025 введення в експлуатацію все ж відбулося.
Об’єкт відповідає вимогам безбар’єрності. Наявний базовий перелік – ліфт, вбиральня, пандус, шрифт Брайля тощо.
Об’єкт частково відповідає вимогам енергоефективності. Зокрема, наявне індивідуальне опалення та дизельний генератор. Водночас відсутні сонячні панелі та акумулятори до них.
Детальніше у репортажі: Три місяці навчання в підземній школі №88: як триває освітній процес
Новина по обʼєкту: Безбар’єрні умови школи-укриття №88: безпека учнів та містян
Підвальне приміщення будівлі Запорізької гімназії №103
Обʼєкт не зазнав руйнування. Навчальний заклад обирався за результатами обстеження приміщення, після чого визначили, що приміщення підходять під найпростіше укриття. Рішення про затвердження проєкту прийнято Розпорядженням Запорізького міського голови від 28.07.2023 №183р.
Проєкт не проходив процедуру пріоритизації і оцінювання. Процес обрання і затвердження проєкту не був відкритим і публічним. На сайтах замовника не виявлено інформації щодо громадського обговорення або можливості залишити відгук. Обʼєкт відкрили наприкінці березня 2025 року. Роботи були завершені раніше.
Обʼєкт не відповідає базовим вимогам безбар’єрності. Під час моніторингу вдалося виявити лише пандус і частково безбарʼєрну вбиральню. При цьому є пороги, обʼєкт не передбачає написів шрифтом Брайля, місця для усамітнення (відпочинку) та стін між аудиторіями.
Обʼєкт не відповідає вимогам енергоефективності. При огляді вдалося виявити лише генератор.
Новина по обʼєкту: Відсутність перестінків та частково облаштовані умови безбар’єрності у відремонтованому укритті гімназії №103
Детальніше в репортажі: Умови та безпека: четвертий тиждень навчання в школі-укритті №103
Підвальне приміщення будівлі Запорізької гімназії № 92
Обʼєкт не зазнав руйнувань. Він був обраний за результатами обстеження приміщення.
Рішення про затвердження проєкту прийнято Розпорядженням Запорізького міського голови. Процедури пріоритизації і оцінювання не проходив.
Обʼєкт не передбачає умови безбар’єрності. Зокрема, під час моніторингу було виявлено, що з базового переліку відсутні: пандус або підіймач, не передбачено можливості пересуватися кріслом колісним, відсутні безбарʼєрні вбиральні, немає написів шрифтом Брайля, голосових сповіщень тощо.
Проведення енергоефективних заходів у закладі освіти не передбачено. На момент моніторингу не виявлено: сонячних панелей та акумуляторів до них, теплового насосу, індивідуального опалення, утеплення тощо.
Новина по обʼєкту: На оновлення укриття гімназії №92 витратили 3,2 мільйона гривень
Про відкриття провадження за заявою: За заявою SODA Омбудсмен відкрив провадження через можливі порушення безбар’єрності в укритті гімназії №92
Детальніше у репортажі: Укриття гімназії №92: ремонт, навчання та нові умови
Підвальне приміщення будівлі Запорізького навчально-виховного оздоровчого комплексу №110
Обʼєкт не зазнав руйнування. Навчальний заклад обирався за результатами обстеження приміщення, після чого його обрали під найпростіше укриття.
Рішення про затвердження проєкту прийнято Розпорядженням Запорізького міського голови від 28.07.2023 №183р. Проєкт не проходив процедуру пріоритизації і оцінювання. На сайтах замовника не виявлено інформації щодо громадського обговорення або можливості залишити відгук.
Обʼєкт частково відповідає вимогам безбарʼєності. Зокрема, на території укриття наявний підіймач (пандус), а також вбиральня. Написи до аудиторій та інших просторів дублюються шрифтом Брайля. Обладнано кімнату для усамітнення.
Водночас недостатні умови для пересування кріслом колісним по території укриття, а також є певні обмеження у вбиральні. Об’єкт не передбачає вимог енергоефективності.
Новина по обʼєкту: Укриття гімназії №110 відремонтували за 9,7 мільйона гривень
Детальніше у репортажі: Вісім місяців змішаного навчання в гімназії №110
Підвальне приміщення будівлі Запорізької гімназії № 104
Запорізьку гімназію №104 обрали без процедури пріоритизації і оцінювання. Процес обрання і затвердження проєкту не був відкритим і публічним. Заклад обрали після огляду приміщення за Розпорядженням Запорізького міського голови.
Об’єкт не відповідає вимогам безбар’єрності. Обʼєкт не передбачає написів шрифтом Брайля та тактильної мапи території, обмежені можливості для крісла колісного на всій території навчального простору. Зокрема, у вбиральні і навчальних аудиторіях.
Спуск в укриття передбачає електричний підіймач, є частково безбарʼєрна вбиральня (є поручнів біля унітаза, проте він не г-подібний з сторони стіни, недостатньо місця).
Об’єкт не відповідає вимогам енергоефективності, вони не передбачені проєктом.
Новина по обʼєкту: Укриття школи №104 відремонтували за 9,9 мільйона гривень
Детальніше у репортажі: Новий навчальний простір під землею: як працює укриття гімназії №104
Підвальне приміщення будівлі Запорізької гімназії №101
Запорізьку гімназію №101 обрали без процедури пріоритизації і оцінювання. Процес обрання і затвердження проєкту не був відкритим і публічним.
Проте, через постійні обстріли прифронтове Запоріжжя не є безпечним для офлайн освіти, тому капітальний ремонт важливий для забезпечення процесів освіти. На момент моніторингу у гімназії вже проводили навчання.
Об’єкт частково відповідає вимогам безбар’єрності. Зокрема, є електричний підіймач, безбарʼєрна вбиральня, парти з регулюванням, забезпечено пониження вхідних груп. Водночас мало можливостей для пересуватися кріслом колісним, не передбачено написів шрифтом Брайля та тактильної мапи території.
Об’єкт не відповідає вимогам енергоефективності, вони не передбачені проєктом.
Детальніше у репортажі: З підвалу – в школу: рік навчання в укритті гімназії №101
Молодіжний центр
Обʼєкт не зазнав руйнувань. Згідно з відповіддю Департаменту культури і туризму міської ради послідовно враховує у своїй діяльності актуальні проблеми збереження історичного середовища міста, ґрунтується на висновках і рекомендаціях лише наукової громадськості.
Обʼєкт частково передбачає умови безбар’єрності. Зокрема, під час моніторингу було виявлено, що з базового переліку є: пандус, передбачено можливості пересуватися кріслом колісним, є безбарʼєрні вбиральні, однак немає написів шрифтом Брайля, можливості підніматися на дах.
Проведення енергоефективних заходів передбачено частково. На момент моніторингу не виявлено: сонячних панелей та акумуляторів до них, теплового насосу, проте є індивідуального опалення, утеплення. Клас вікон невідомий, адже вони не замінювалися.
Новина по обʼєкту: Молодіжний центр в Запоріжжі: ремонт за 5 мільйонів, збереження стилю та безбар’єрність
Детальніше у репортажі: Молодіжний центр Запоріжжя: від тренінгів у залі до англійської під зоряним дахом
Житловий будинок по вул. Сталеварів, 16
Обʼєкт був зруйнований у жовтні 2022 року. На сьогодні роботи по обʼєкту тривають. Оцінка готовності об’єкта на різних етапах проєкту була суперечливою: наприкінці 2024 року об’єкт декларували як готовий на 98%, у березні 2025 – на 95%, у квітні – на 96%. Такі коливання викликають сумніви в достовірності офіційних звітів.
У грудні прийнято Програму відбудови житлового фонду міста Запоріжжя, зруйнованого внаслідок російської агресії на 2023-2025 роки, що затверджено рішенням міської ради від 26.12.2022 №5.
Обʼєкт лише частково передбачає умови безбар’єрності. Зокрема, під час моніторингу було виявлено, що з базового переліку наявний: пандус, передбачено можливості пересуватися кріслом колісним по території, є пониження перед підʼїздом і поручні.
Водночас немає написів шрифтом Брайля, немає можливості пересуватися кріслом колісним у приміщенні, немає пандуса, щоб потрапити до ліфта й піднятися на інший поверх тощо.
Проведення енергоефективних заходів передбачено частково. На момент моніторингу не виявлено: сонячних панелей та акумуляторів до них, теплового насосу, індивідуального опалення, проте є утеплення, вікна А+ класу.
Новини по обʼєкту: 97% готовності: чи стане червень останнім місяцем ремонту на Сталеварів, 16 та Ще трохи і готово! – ситуація з відбудовою на Сталеварів,16
Детальніше у репортажі: Троянди замість руїн: як оновили Сталеварів,16 після обстрілу
Приміщення укриття (підвалу) філії ЦКП
Обʼєкт не зазнав руйнувань. Він був обраний за результатами обстеження приміщення. Проєкт не проходив процедуру пріоритизації та чи був він обраний за кращим показником оцінки пріоритетності.
Безбар’єрність часткова. Наявність ліфт, що працює, написи шрифтом Брайля та пандус. Наявність вбиральні, проте з достатнім обладнанням. Є пониження порогів, проте не всюди.
Проведення енергоефективних заходів передбачено частково. На момент моніторингу виявлено наступне: відсутні сонячні панелі та акумулятори до них, відсутній тепловий насос; водночас наявна можливість регулювати постачання тепла в приміщення, наявне утеплення.
Висновок
Моніторинг 9 об’єктів у Запоріжжі засвідчив, що більшість із них потребують покращення у сфері забезпечення безбарʼєрності, енергоефективності та прозорості реалізації. Зокрема:
- Лише один обʼєкт продемонстрував повну відповідність критеріям безбар’єрності;
- На восьми об’єктах відсутні або реалізовані частково енергоефективні рішення;
- Жоден із проєктів не супроводжувався системними громадськими консультаціями або відкритими процедурами пріоритизації;
- У частині випадків зафіксовано відсутність конкуренції при виборі підрядників.
Ці тенденції свідчать про потребу у впровадженні чіткіших стандартів звітності, ширшого залучення громади до процесів ухвалення рішень та посилення контролю за якістю виконаних робіт. В умовах післявоєнного відновлення міста важливо не лише будувати швидко, а й відповідально – з фокусом на довгострокову безпеку, інклюзивність і енергоощадність.
Цей матеріал підготовлено в рамках проєкту “Реальна відбудова: Аналізуємо відновлені об’єкти Запоріжжя”, що реалізується в межах субгрантингового компоненту проєкту “Контроль витрат на відновлення”, який реалізується за підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ГО “Сода” і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. Проєкт “Контроль витрат на відновлення” впроваджують Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО “Технології прогресу”