В Запорізькій області з початку повномасштабного вторгнення окуповано більше 70% територій, однак релоковані громади продовжують працювати, підтримувати свої мешканців, формувати бюджети та планувати відновлення. Рух ЧЕСНО проаналізував бюджети громад нашої області і виявив, що їх наповнює і куди найбільше йде коштів

Всього в нашій області релокувалася влада 42-х громад, а самі громади продовжують працювати як адміністративно-територіальні одиниці. Як пише ЧЕСНО:

– Існування бюджетів окупованих громад – це чіткий сигнал, що Україна не відмовляється від своїх територій. Це спосіб утримати правовий статус ТОТ та підтримувати зв’язок з мешканцями громад, які вимушено покинули свої домівки.

Що наповнює бюджети

Всього річний план видатків на цей рік окупованих громад становить майже 5 млрд грн, а найбільші бюджети мають міські ради: 

  • Енергодара, 
  • Мелітополя,
  • Бердянська.

Основою формування бюджетів є трансферти з державного бюджету, які становлять понад 80% надходжень. Другою за величиною статтею є податки – 13%. Це податок на доходи фізичних осіб, рентна плата за користування надрами, місцеві податки та збори. Найбільша частка податкових надходжень у Енергодарської громади – 27%. 

Топ-10 окупованих громад за розміром видатків бюджету. Інфографіка Громадського руху ЧЕСНО


Найменшою часткою є неподаткові надходження – менше ніж 3%. Це доходи від власності та підприємницької діяльності, адміністративні збори та платежі, власні надходження бюджетних установ. Найбільша частка таких надходжень у Водянській сільській громаді – 78%. 

Куди йдуть гроші

Найбільшою статтею видатків за перше півріччя 2025 є міжбюджетні трансферти – 1,2 млрд грн (44%). Ці кошти з місцевих бюджетів йдуть у державний як субвенція на підтримку Сил оборони. Найбільшу частину бюджету віддають Енергодарська міська та Костянтинівська сільська громади – по 64%. 

Структура бюджетів окупованих громад Запорізької області за статтями видатків. Інфографіка Громадського руху ЧЕСНО


Другою за розміром статтею видатків є освіта – 31%. Вона включає заробітну плату та доплати працівникам освіти, витрати на обладнання та інвентар, видатки на відрядження. Наприклад, у Дніпрорудненській міській громаді за цією статтею витрачено 31,6 млн грн (57% бюджету).

На фінансування органів місцевої влади та місцевого самоврядування громади області витрачають майже 13,7%. Ці гроші йдуть на оплату праці та на використання товарів і послуг. Наприклад, у Семенівській сільській громаді ці видатки складають 6,4 млн грн (28% бюджету). 

Ще однією статтею витрат окупованих громад є соціальний захист та соціальне забезпечення – майже 7%. Ці гроші йдуть переважно на підтримку внутрішньо переміщених осіб: будівництво та ремонт соціального житла для переселенців, створення гуманітарних хабів, надання адресної матеріальної допомоги.

Майже по 2% у бюджетах громад становлять видатки статей «Громадський порядок», «Духовний та фізичний розвиток». Найбільші витрати за статтею «Духовний та фізичний розвиток» у Мелітопольської громади – 16,5 млн грн. Кошти йдуть на забезпечення діяльності бібліотек, музеїв, виставок, будинків культури, центрів дозвілля, проведення спортивних заходів тощо. 

У Семенівській сільській громаді на «Громадський порядок», безпека та судова влада« виділили – 48,5% (11 млн грн). Це найвищий відсотковий показник серед громад. Кошти пішли на надання фінансової та матеріальної допомоги сектору безпеки і оборони. В Енергодарській громаді, наприклад, виділили за цією статтею майже 20 млн грн і закупили на них на 20 генераторів. 

Найменшими статтями видатків виявилися «Житлово-комунальне господарство», «Економічна діяльність» та «Охорона здоров’я» – майже 1,5% (41,2 млн). 

– Утримання бюджетів в умовах окупації – це спосіб зберегти правовий статус громади, комунікувати з мешканцями та формувати спільноту, попри вимушене переміщення. Водночас існування бюджетів окупованих громад супроводжується низкою викликів та потребує системного підходу до вирішення проблем, – пише Рух ЧЕСНО. 

Загалом бюджети на 80% залежні від державних трансфертів. Втрата під час окупації підприємств та комунального майна роблять бюджетний процес переважно формальним. Також є проблема і з прозорістю, бо мешканці громад практично не долучені, а рішення приймаються на рівні військових адміністрацій. Крім того, значну частину бюджетів складають видатки на фінансування роботи місцевої влади. 

Завантажити ще...