Як вплинути на встановлення знаків на аварійних участках доріг: досвід медіа SODA
За останній рік в центрі Тернуватого сталося дві ДТП. Двічі пошкоджували паркан та один раз знесли стовп. Причина тому перевищення швидкості та відсутність дорожніх знаків.
Редакція SODA звернулася в ДП «Місцеві дороги Запорізької області» аби повпливати на встановлення знаків. Про алгоритм звернення та передісторію успішного кейсу розповідаємо нижче
В Тернуватській громаді по вулиці Плакси на ділянці дороги С081228 Тернувате-Косівцеве, що знаходиться в центрі селища, впродовж 2024 року трапилося дві ДТП. Не розрахувавши безпечної швидкості та різкого повороту, водії в’їжджали в паркан. Останнього разу, у липні, ще й знесли стовп.
– Ми спали і почули гучний звук, щось упало. «Знову в паркан?» – кажу чоловіку. Розповідає події тієї ночі місцева жителька Світлана, чий паркан двічі таранили автомобілі.
– Чоловік видзвонив Бабаніна (селищного голову – прим.авт.). Бо це ж не просто паркан, а і стовп знесли. Може й інший стовп, який підпирав знесений, покоситися та впасти. А це ж високовольтна мережа. Він приїхав. Ми просили зробити щось. Нащо отримали відповідь, що дорога не його (не комунальна – прим.авт.), хай нею займається автодор.
Після півроку ігнорування проблеми наша редакція звернулася в Державне підприємство «Місцеві дороги Запорізької області». Куратор по цьому районі підтвердив, що дана дорога на їхньому утриманні. І виявилося, що про аварійну ділянку вулиці до нашого звернення не чули.
– Ми не можемо мати своїх представників по кожній громаді. Час-від-часу ми перевіряємо дороги. Також коли трапляються ДТП нам повідомляє поліція, що на такій-то ділянці дороги трапилася аварія і ми виїжджаємо. Або ж телефонують з сільських/селищних рад та повідомляють про таку-то проблему.
Як ми дізналися, водії-винуватці ДТП та власники паркану на місці домовилися про виплату коштів за паркан, не викликаючи поліцію.
Та оскільки після другої ДТП на місце приїхав селищний голова, ми звернулися до Тернуватської селищної ради аби дізнатися чи повідомляли вони про аварійний участок ДП «Місцеві дороги Запорізької області».
Заступник селищного голови Сергій Шинкаренко проігнорував всі наші питання та просто написав, що на даний час знаки встановлені.
За словами місцевих жителів Тернуватської громади, це не вперше, коли вони звертаються за допомогою, натомість отримують грубі відповіді, а проблеми так і залишаються невирішеними. Таке поводження укріплює соціальний стереотип, що посадовцям не до проблем звичайних людей. Тим самим зміцнюючи недовіру до місцевої влади.
Та оскільки нам вдалося вплинути на вирішення проблеми, нижче розповімо схему комунікації, яку може використовувати кожен.
Що робити, якщо у вас подібна ситуація
Якщо ви маєте подібні проблеми з дорожніми знаками або ж помітили не посипану дорогу під час ожеледиці, чи погане асфальтне покриття, ви можете звернутися до місцевої влади або до ДП «Місцеві дороги Запорізької області», які спочатку визначать чия це дорога: комунальна чи обласна.
Бо якщо дорога комунальна, на неї не може виділити кошти ДП «Місцеві дороги Запорізької області». Так само як і громада не може встановлювати знаки чи латати ями на дорогах, балансоутримувачем яких є обласні дорожники.
У випадку Тернуватого, місцеві жителі просили селищного голову посприяти у вирішенні проблемної ділянки усно, але дій зі сторони влади не отримали. Тому краще звертатися до ОМС (органів місцевого самоврядування) у письмовому вигляді. Це матиме юридичну силу, звернення буде офіційним, і скарги зафіксують в канцелярії вашої ради.
Якщо ж на ваші звернення ОМС, як і на наявну проблему, не реагує, ви завжди можете звернутися до Запорізької державної обласної адміністрації. Хоч громади з реформою децентралізації отримали певну самостійність, та обласні держадміністрації продовжують контролювати сільські, селищні та міські ради свого регіону.
Прикладний кейс: як відбувалася комунікація
8 січня ми звернулися до ДП «Місцеві дороги Запорізької області» з письмовим зверненням. На наступний день з нами зв’язався куратор по цьому району і в той же день виїхав на огляд дороги С081228 Тернувате-Косівцеве.
Декілька тижнів пішло на виготовлення знаків і 21 січня дорожники приїхали їх встановлювати: 5 попереджувальних про заокруглення дороги та 2 про небезпечний поворот праворуч/ліворуч.
Як виявилося відбійник в даному випадку встановити неможна.
– По правилам дорожнього руху відбійник встановлюється у двох випадках. Коли насип зліва чи справа більше трьох метрів. Або ж на дорогах міжнародного та національного значення замість розділювальної лінії. У даному випадку поставити відбійник ми ніяк не можемо, – пояснює представник ДП «Місцеві дороги Запорізької області»
Хоча раніше на цій ділянці відбійник був. Він і відділяв вулицю від стовпів, що так близько розміщені до краю дороги. Та декілька років тому невідомі вночі цей відбійник спиляли.
– Може бути так, що колись, у 80-ті роки, інженер запланував відбійник, але у нас по цій дорозі немає технічного паспорту. ДП «Місцеві дороги Запорізької області» існує 4 роки, а до цього цим займався Облавтодор. І Облавтодор нам паспорти не передав. Тому ми діємо виходячи з правил дорожнього руху.
Встановлення дорожніх знаків, заміна старих, ямковий ремонт – всі ці проблеми з приходом повномасштабного вторгнення нікуди не зникли, а подекуди стали більш помітними. За 2024 рік кількість ДТП з постраждалими зросла на 11%.
По населених пунктах громад близьких до фронту прокладаються логістичні маршрути. Зʼявилося багато приїжджих та переселенців, які не знають поворотів вулиць, де головна дорога, де глибока яма чи вибоїна. Комусь це коштує паркана, автомобіля, а комусь здоровʼя чи навіть життя.