У Запоріжжі витратять 26,5 мільйона гривень на світлофори для блекаутів – аналіз закупівель
Відключення світлофорів під час блекаутів одна з безпекових проблем на дорогах для водіїв, пішоходів та спецслужб. Вона спонукає місто шукати рішення. На це місцева влада вже виділила понад 26,5 мільйона гривень. SODA проаналізувала закупівлі і розповідає, як працюватиме система, де оновлять світлофори, а також який досвід мають інші міста– Відключення світлофорів однозначно впливає на безпеку ситуацію. На не сильно завантажених перехрестях відключення світлофорів, на мою думку, створює «організований хаос», і водії уважніше ставлять до нього. Не «літають», і там ніяких серйозних проблем не має. А на великих і завантажених перехрестях, наприклад, вулиці Української з проспектом Соборним або вул. Металургів з проспектом, ситуація дуже небезпечна, якщо немає регулювання.
Розповідає SODA Павло Воскобойніков – представник громадської організації «Спільно Хаб», що займається підвищенням безпеки дорожнього руху і веде статистику ДТП з 2020 року.
Експерт каже, що наразі ніхто не досліджує, як змінилася кількість аварій саме у розрізі відсутності світла, проте зрозуміло, що у деяких жвавих частинах міста без регулювання взагалі ніяк.
Чому вимкнений світлофор – це проблема
Світлофори відіграють ключову роль у регулюванні дорожнього руху, особливо на складних перехрестях та у місцях з високою пішохідною активністю – біля магазинів, садочків та парків тощо. Ці ділянки є у кожному районі і мають підвищений ризик аварій за відсутності чіткого регулювання.
Блекаути особливо небезпечні в умовах осінньо-зимового періоду, коли темніє раніше, а кількість одягу зростає.
Ще одна менш очевидна проблема – ускладнення роботи екстрених служб. Адже в цих умовах кожна хвилина затримки може вартувати життя.
Рішення у Запоріжжі
На початку відключень одним з перших рішень проблеми було встановлення регулювальників. Артем Фурманов, начальник відділу безпеки дорожнього руху управління патрульної поліції, розповів нашим колегам з «Суспільного Запоріжжя», що для уникнення аварій регулювальники працюють на 14 небезпечних перехрестях. Проте це лише трохи може покращити ситуацію, адже кількість відключень зростає, а поліцейських не вистачає.
– Відключення світлофорів можна вирішити двома шляхами. Перший – установка джерел безперебійного живлення. Маю на увазі, щоб у самому світлофорі були заховані акумулятор і він одразу працює автоматично. А не переносні генератори, як у нас було (у Запоріжжі – ред.) – виділяли одну людину, що приїжджала і підключала той генератор. І це не стале рішення. Другий варіант – на невеликих перехрестях замінити світлофор кільцем маленького радіуса – додає Павло Воскобойніков.
*Довідка: Кільцеві перехрестя малого радіуса – дорожня розвʼязка, де рух йде навколо центрального острівця. Вони мотивують водіїв зменшувати свою швидкість перед перехрестям, як результат знижується й кількість аварій. На думку Павла, кільця – це швидке рішення і не потребує великих витрат.
Наразі запорізькі світлофори вирішили оснастити автономними системами живлення. Так, у вересні і жовтні «Запоріжміськсвітло» уклало понад 70 договір. Вони вартуватимуть місту 26,5 мільйона гривень. Проте охопили ще не всі перехрестя.
Переважна більшість договорів на роботи, але серед них є й на проєктування та ескізи. Це підготовчий етап перед проведенням закупівлі на переоснащення.
Перелік перехресть, де вже оновлюють систему, ми нанесли на карту. За цим посиланням ви можете перевірити чи буде працювати світлофор поруч з вами.
Що входить у роботи
А тепер на прикладі кількох договорів ми розкажемо, що саме зроблять виконавці послуг. Наприклад, найбільше грошей піде на реконструкцію світлофора на перехресті пр. Соборний – вул. Українська – понад 3 мільйони гривень. Про небезпечність цієї дорожньої розвʼязки казав зокрема і Павло Воскобойніков.
На перший погляд, може здатися, що замінять лише систему самого світлофора, проте договір передбачає низку комплексних заходів. Ми виділили основні роботи з переліку.
Перш за все встановлять джерела безперебійного живлення, автоматичний вимикач, обмежувач перенапруг та проведуть інші необхідні для світлофора роботи.
У рамках договору проведуть й монтажні та демонтажні роботи, заземлення, улаштують трубопроводи і прокладання труб. А також встановлять дорожні знаки, наприклад, «пішохідний перехід», Stop та інші.
Окрім цього, проведуть ремонт наявних шаф управління світлофорами, ремонт асфальтового покриття, облаштують «острівців» безпеки, встановлять звуковий супровід та знизять тротуари.
Таким чином, серед пріоритетів цих робіт не лише оновлення світлофора, але й безбарʼєрність та доступність.
Підрядник гарантує якість виконаних робіт протягом 3 років з моменту вводу обʼєкта в експлуатацію. Водночас у ціну договору не включили технагляд, тобто на це проведуть окрему закупівлю.
На противагу найдорожчій закупівлі, найменше витратять на світлофор на перехресті вул. Восьмого Березня – вул. Героїв 55-ї бригади, а саме 191 тисяча гривень. У цю закупівлю входять лише матеріали та роботи з оновлення світлофора – монтаж, встановлення джерел живлення і автоматичних вимикачів, підключення живлення та інше.
Досвід інших міст
Ми дослідили і те, як справляються з цією проблемою в інших містах. Наприклад, у Луцьку на місцевих світлофорах почали встановлювати сонячні панелі. У такий спосіб планують підтримати роботу протягом усього дня, на відміну від акумуляторів, що забезпечували лише 3-4 години автономної роботи.
У столиці також підходять до проблеми з іншим рішенням. За інформацією КП «Центр організації дорожнього руху», до кінця 2024 року планується обладнати резервним живленням 58% світлофорів. Проте вважають, що встановлення сонячних панелей у Києві наразі неможливе через щільну забудову, географічне розташування та інші технічні обмеження. Натомість місто зосередилось на впровадженні шаф резервного живлення.
У Львові світлофори на важливих перехрестях продовжують облаштовувати автономним живленням. Крім того, світлофори резервним живленням забезпечують і в інший спосіб – від генераторів та інверторів напруги, якими діляться небайдужі мешканці та бізнес.
Отже, автономні світлофори дозволяють зменшити залежність дорожнього руху від централізованого енергопостачання. Це рішення підвищити стійкість транспортної інфраструктури до кризових ситуацій. Водночас деякі перехрестя стануть безбарʼєрними для всіх учасників руху. Проте побачити результат і оцінити ефективність такого рішення ми зможемо згодом.