Рівні можливості – рівні права: як працює інклюзія в запорізькому садочку – фото
Освіта є важливою частиною вдалої соціалізації та інтеграції дітей в суспільстві. Запорізький садок «Гармонія» працює за концепцією інклюзії – дотримання прав усіх дітей на здобуття освіти. Журналістки SODA завітали до закладу, і на його прикладі розповідаємо про те, що таке інклюзивний підхід і як це працює в сфері освіти
При вході в садочок нас зустрічає директорка Наталя Канцедал. Вона відкриває двері й запрошує до головного простору. На перший погляд, усе виглядає просто, але водночас продумано до дрібних деталей.
Наприклад, всі дитячі кімнати виходять на північ – освітлену сторону. Північна сторона забезпечує рівномірне та м’яке природне освітлення протягом дня. Це зменшує ймовірність перенапруження очей та підтримує концентрацію.
Простір для гри та навчання: трансформовані кімнати
Починаємо нашу екскурсію з ігрової кімнати, адже саме тут діти проводять більшість свого часу.
У нас 4 ігрові приміщення. У кожній групі можна побачити такий невеликий сучасний осередок з вігвамами – каже Наталя Канцедал.
Вігвами виконують важливу роль. Це простір, де дитина може усамітнитися, відпочити або просто побути в тиші. Це важливий аспект підходу – давати дітям можливість вгамувати свої емоції й відчути себе в безпеці.
Натомість ігрова кімната є осередком для активностей, навчання й творчості. У закладі немає музичних або спортивних залів. Простір побудований таким чином, що меблі легко трансформуються і складаються, звільняючи місце для активності.
Окрім книжок і різноманітних пізнавальних матеріалів у кімнаті є театральний куточок для розвитку уяви й соціальних навичок. А також куточок з акваріумом, за яким допомагають доглядають діти, розвиваючи відповідальність і навички взаємодії.
Для навчання тут є проєктор, інтерактивна і магнітна дошки. Це дозволяє зробити навчання цікавим і притримуватись індивідуально підходу — можливості пояснювати інформацію по-різному.
Навчання на кухні: перші кроки до самостійності
Далі йдемо на кухню. Однією з особливостей закладу є кухонні блоки, які розташовані у кожній групі. Тут діти навчаються основ кулінарії у домашній атмосфері. Кожен блок обладнаний варильною поверхнею, духовою шафою, посудомийною машиною та іншою необхідною технікою.
Це не просто місце для приготування їжі – педагоги використовують ці кухні, як інструмент для навчання дітей базовим навичкам самостійного життя.
Все те, що вдома не можна – педагоги тут навчають, як можна. У нас є відокремлена кухня для дітей з інтелектуальними порушеннями. І саме в таких умовах можливо з ними безпечно пропрацювати різні процеси.
При цьому діти харчуються за системою кейтерингу – три рази на день привозять готові і свіжі страви.
Ванна без барʼєрів
У ванній кімнаті забезпечено доступ до всіх поверхонь, є душова і туалетна кабінки з поручнями.
Також тут є підлаштовані під дітей подвійні рукомийники та інструкція в картинках. Директорка каже, що у такий спосіб дитина відразу розуміє, як її подбати про власну гігієну.
Усі проходи ширші за звичайні, щоб безперешкодно могли проїжджати крісла колісні.
Безпечні сходи та підйомник
Далі директорка запрошує нас на другий поверх садочка. Кожна сходинка має вбудований захист від ковзання, а поручні адаптовані під різний зріст дітей. Також є підйомник, що розрахований на дітей, які користуються колісними кріслами.
На цьому поверсі розташовані кабінети директорки, медичної сестри та коригувальних педагогів, де діти можуть отримати додаткову підтримку у навчанні.
Малюнки, що заспокоюють: укриття для малечі
Під час нашого візиту починається повітряна тривога, тож ми спустилися оглянути й укриття. У ньому дві зони – дитяча і доросла (де можуть прийти місцеві жителі найближчих будинків).
Особливістю цього простору є розмальовані стіни. Вони мають освітню функцію – сцени з повсякденного життя та природи, які діти можуть використовувати для навчання та ігор навіть під час тривоги.
Стіни розмалювали учні однієї з дитячих шкіл. І це не просто малюнки.Якщо подивитися уважно, тут у нас знаходиться шлях до садочка, а на цій стіні – будинок з родиною. А на цій – пори року: зима, весна, літо й осінь. Ми рухаємося через крамничку, де можна, наприклад, порахувати тістечка. Потім парк. Тут можна пригадати, які тварини у нас є – свійські тварини й дикі тварини, – описує малюнки на стінах пані Наталя.
У приміщенні працює вентиляція, є запаси води, розрахований на кожну дитину, ванна кімната. Окремо розміщена кімната для заходів та кабінет реабілітолога, який працює з дітьми за потреби.
Війна й діти
Попри забезпечення укриття і дотримання всіх вимог, наразі садочок працює переважно в онлайн форматі.
Команда супроводу складається на кожний рік і на кожну дитину розробляється окремий план розвитку. Наталя наголошує, що їхній заклад не є спеціалізованим. Садочок загальноосвітній, проте завдяки активності команди вони змогли створити інклюзивність коштом грантів й участі у різних конкурсах.
Директорка зазначає, що дистанційна освіта дається важко дітям. Однак колектив робить все можливе, щоб працювати з дітьми через батьків.
З 10 дітей у нас тільки двоє за кордоном, а решта у Запоріжжі. І вони завжди прагнуть прийти у садочок до корекційних педагогів. Ми впродовж всього навчального року на звʼязку.
Кілька разів на тиждень по кілька годин «Гармонія» продовжує працювати з дітьми.
Міфи про інклюзивну освіту
Навколо інклюзії існує й багато міфів. Ми виділили кілька найпоширеніших помилкових тверджень.
- Інклюзія потрібна лише дітям з інвалідністю.
Насправді інклюзивна освіта спрямована на всі категорії дітей, які потребують особливого підходу. Тобто, це можуть бути й діти ВПО, діти-сироти і навіть діти, які просто пропустили або погано зрозуміли навчальний матеріал. Система має адаптуватися під потребу дитини, а не навпаки.
- Діти з особливими освітніми потребами мають навчатися окремо.
Насправді навчання у загальних групах і класах допомагає розвивати соціальні навички, формує почуття приналежності та дозволяє вчитися співпрацювати й розуміти різноманіття. Відокремлення лише посилює стереотипи й обмежує можливості.
- Інклюзивна освіта – тимчасова тренд.
Інклюзія є міжнародною практикою, яку успішно впроваджують у багатьох країнах, і вона базується на правах людини та рівному доступі до освіти для всіх. Це довгостроковий процес, що відповідає світовим тенденціям.
Таким чином інклюзивний підхід не просто інтегрує дітей у суспільство, а й формує середовище, яке може взаємодіяти.
Запорізький садочок «Гармонія» є яскравим прикладом того, як інклюзивна освіта може успішно реалізовуватися в Україні. Завдяки ретельно продуманому простору, адаптованому для всіх дітей, та спеціалізованим методам навчання, діти мають можливість розвиватися в безпечних і комфортних умовах.
Інклюзивний підхід не лише забезпечує рівні права на освіту для дітей з особливими освітніми потребами, але й підтримує різноманітні категорії дітей, що потребують індивідуального підходу. Це сприяє їхній соціалізації та розвитку життєвих навичок, підтверджуючі важливість інклюзії як сучасного і сталого підходу до навчання.